Michal Majer Rôzne

Nočné spoje sa zatiaľ do ulíc nevrátia

Banská Bystrica patrí medzi krajské mestá, v ktorých vôbec nefungujú nočné spoje mestskej hromadnej dopravy. Dotýka sa to najmä zamestnancov, ktorí končia svoju prácu v neskorých večerných a nočných hodinách, ale aj zábavychtivých ľudí, ktorí musia s

Z akého dôvodu boli nočné spoje zrušené? Nočné linky vo verejnej doprave zabezpečovala od 1.1.2006 spoločnosť SAD Zvolen. Podľa dopravcu boli výrazne stratové, čo v číslach znamenalo príjmy z cestovného 0,19€/km, kým na „denných“ linkách sa tržby pohybujú tesne pod 1€/km. Dopravca situáciu vyhodnotil tak, že o nočnú dopravu nie je záujem a preto ju od 1.7.2009 zrušil. Mesto, zastúpené primátorom mesta, neprotestovalo a dokonca situáciu hodnotí dodnes tak, že na MsÚ nezaznamenali žiadne negatívne ohlasy verejnosti.

Bol ohlas na ich zrušenie zo strany verejnosti veľký? Verejnosť nebola spokojná, to je prirodzené. Tento nesúhlas sa začal stupňovať niekedy v polovici minulého roka. Ozývali sa najmä tí, ktorí končia svoje pracovné povinnosti po 23. hodine a nemajú sa ako dopraviť domov. Mal som niekoľko osobných rozhovorov so zamestnávateľmi, ktorí situáciu riešili tak, že odvážali svojich pracovníkov domov osobným autom. Na jednej veľmi populárnej sociálnej sieti sa za pár dní vytvorila skupina 1700 ľudí, ktorí požadovali navrátiť nočné linky späť do mesta.

Ako veľmi boli nočné spoje vyťažené? Podľa evidovaných tržieb veľmi málo. Skutočnosť bola taká, že tržby boli mizivé, ale cestujúcich bolo veľa. Z toho vyplýva, že dopravca vozil pasažierov, ktorí neplatili.

Prečo neboli nočné spoje doteraz obnovené? Celý proces o navrátenie nočných liniek som odštartoval na rokovaní Komisie dopravy, neskôr na MsZ a skončil 27.10.2009 na MsZ schválením dokumentu „Rozvoj citybusovej dopravy na roky 2010–2014“. Tento materiál rieši aj návrat nočných liniek do mesta. Opakovane som nielen ja, ale aj moji kolegovia žiadali primátora mesta o splnenie tejto požiadavky od obyvateľov Banskej Bystrice. Primátor mesta sa k tejto téme nevyjadruje, v zásade však platí známa formulka, je „kríza“, takže nie sú na túto službu financie.

Čo je potrebné urobiť preto, aby boli znova obnovené? Administratívne veľmi málo. Primátor mesta musí požiadať dopravcu, čiže spoločnosť DPM Banská Bystrica, a.s. o zaradenie nočnej linky do cestovného poriadku. Dopravca musí urobiť podstatne viac. Je potrebné dbať o bezpečnosť nielen cestujúcich, ale aj vodiča. Preto považujeme za nutné umiestniť vo vozidle kamerový systém, obraz z vozidla bude sledovať dispečer podniku, resp. bude vyvedený aj na pult obsluhy Mestskej polície. Ak sa vyskytne problém, musí dôjsť okamžite k jeho vyriešeniu. Taktiež je potrebné spracovať tarify cestovného a nastaviť celý systém platieb. Aby sme zvýšili efektívnosť prevádzky zvažujeme, že v nočných linkách nebudú platiť žiadne zľavy a iné výhody. Riešenia samozrejme existujú, vieme to zabezpečiť.

Aké sú približné náklady na prevádzku nočných spojov? Priemerné náklady na MHD v meste sú 1,84€/km. Nočné linky nie sú výnimočné zvýšenými nákladmi v prevádzke, ale skôr vstupnými nákladmi. Už som spomenul kamerový systém a vyriešenie odbavovacích terminálov. Bezpečnosť znamená aj to, že nakoľko v Banskej Bystrici je možná platba hotovosťou, musíme vyriešiť aj ochranu vodiča a majetku pre prípad pokusov odcudziť peňažnú hotovosť. Musíme taktiež zabezpečiť, aby sme eliminovali cestovanie bez zaplatenia.

Uvažuje sa v blízkej dobe nad ich opätovným zavedením? Pokiaľ je požiadavka obyvateľov stále aktuálna, musíme to vyriešiť. My v podniku sme pripravení, čakáme na pokyn primátora mesta.

gr Foto: kamim.sk

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM