Nezmyselné zmeny aj pokusy o nočnú dopravu. Kľúčové míľniky v histórii bystrickej MHD

V posledných desaťročiach zažila bystrická MHD vzostupy aj pády. Prinášame vám prehľad zaujímavých udalostí, ktoré ju najviac ovplyvnili. Ktoré to sú?

Jakub Forgács

Obdobie po roku 1993 sa v banskobystrickej MHD vyznačovalo pomerne dynamickým vývojom, častými zmenami linkového vedenia, postupnou obnovou vozidlového parku, ale aj neustálym poklesom cestujúcich a celkovou stagnáciou systému. Vybrali sme pre vás kľúčové míľniky z histórie.

Reorganizácia linkového vedenia v roku 1994

Po dokončení nových trolejbusových tratí na Fončorde (Tulská, Mosovská a Internátna ul.) bola od 1. septembra 1994 vykonaná reorganizácia linkového vedenia celej MHD – išlo o plošne najväčšiu a najvýznamnejšiu zmenu počas celej doterajšej histórie MHD. Zaujímavosťou je, že práve v tento deň dostali niektoré linky čísla, ktoré sa už neodmysliteľne spojili s danou lokalitou a je tomu tak dodnes. Na trase Starohorská – Rooseveltova nemocnica už 22 rokov premáva linka č. 25, na Pieninskú už tradične premáva linka č. 22, na Tatranskú linka č. 26, do Podlavíc linka č. 34 či do Jakuba linka č. 43. Všetky tieto čísla liniek boli zavedené v roku 1994, hoci ich trasy sa prispôsobili úpravám cestnej infraštruktúry, najmä sa to týka liniek do Sásovej.

Januárový šok – trikrát za sebou

Roky 2004–2006 boli výnimočné v tom, že o bystrickej MHD sa hovorilo viac ako obvykle. Už január 2004 prekvapil cestujúcich niekoľkými nezmyselnými zmenami s cieľom šetriť aj tam kde netreba. Január 2005 priniesol radikálne škrty v dopravných výkonoch, zrušených bolo asi 10 autobusových liniek, vrátane nočnej dopravy, rovnako ako aj vyťažená linka č. 24 spájajúca najväčšie banskobystrické sídliská Sásová a Fončorda. Tieto zmeny boli dôsledkom napätého sporu vtedajšieho dopravcu SAD Banská Bystrica a Mesta Banská Bystrica, ako objednávateľa výkonov.

Napokon, ani január 2006 sa nezaobišiel bez problémov. Dopravu začal zabezpečovať nový dopravca SAD Zvolen, ktorý však nemal dostatok autobusov, vodičov, technické zázemie a pod. Výsledkom bolo jazdenie podľa víkendových cestovných poriadkov aj počas pracovných dní a nasadzovanie nevhodných prímestských a diaľkových autobusov s 1–2 dverami na linky MHD, do ktorých sa nezmestil ani kočík s dieťaťom, nehovoriac o invalidnom vozíku. Zaujímavé boli šachové partie s linkou č. 34 – pôvodne premávala z Uhliska (parkovisko Mičinská), od apríla 2001 bola presmerovaná na železničnú stanicu, v januári 2004 bola vrátená na Uhlisko, aby presne o mesiac neskôr opäť začala jazdiť na žel. stanicu. Napokon o rok, v januári 2005, bola znova presmerovaná na Uhlisko a po dvoch mesiacoch sa opätovne vrátila na žel. stanicu. Aj takto to vyzerá, keď doprave chýba koncepcia.

Trolejbusová doprava v útlme

V rokoch 1989–1990 bola veľkoryso otvorená 1. etapa trolejbusovej dopravy. Rozšírenie trolejbusovej dopravy do Sásovej sa plánovalo (svedčia o tom aj dodnes nevyužité trakčné stožiare na Sásovskej ceste budovanej v roku 1992), no zabránila tomu t.č. nedokončená cestná sieť v Sásovej. A keď sa toto podarilo (v rokoch 1999–2002), na nové trolejbusové trate už neboli prostriedky. Kvôli efektívnejšimu využitiu trolejbusov sa podarilo postaviť aspoň kratšie trate na Fončorde (1994) a v Kráľovej (2004) k Hypermarketu Tesco. Išlo o doteraz posledné rozšírenie trolejbusov v meste. Súčasne stagnoval aj vozidlový park. V meste premávali výlučne vozidlá vyrobené v rokoch 1988–1990, a potom už len dva mladšie. Kupovali sa len nové autobusy, nové trolejbusy nie. Nevyhli sa ani takmer dvojročnému odstaveniu celej trolejbusovej dopravy po zmene dopravcu v rokoch 2006–2007. Potešujúca je aspoň obnova trolejbusového parku v posledných rokoch.

Nočná doprava – nevyšiel ani 4. pokus

Hoci je Banská Bystrica krajským mestom, kvalitná nočná doprava v meste nefunguje už od júla 1993. Práve vtedy boli zrušené všetky tri nočné linky č. 101–103. V roku 1997 sa opätovne zaviedli nočné linky č. 5 a 10, tie však skončili začiatkom roka 2005. Ďalší pokus s nočnou dopravou spravil nový dopravca SAD Zvolen v lete 2006, keď obnovil nočné linky č. 97 a 98 na pôvodných trasách. Ani tento pokus nemal dlhé trvanie, a po troch rokoch, v lete 2009, boli všetky nočné linky zrušené. Doteraz posledný pokus s nočnou dopravou bola linka č. 97 zo železničnej stanice do Sásovej počas druhého polroka 2011, išlo však o jediný spoj.

Posledné rozšírenie siete MHD

Do roku 1990 sa mesto plošne rozrastalo a s ním aj sieť liniek MHD. V ďalšom období už neprebiehala výstavba sídlisk a zavedenie linky MHD do novej lokality bolo zriedkavým javom. Naposledy sa sieť MHD rozšírila v roku 2013, a to hneď na dvoch miestach – v júni bola zavedená linka č. 22 do novej obchodnej zóny Radvaň Park a v októbri boli zavedené spoje linky č. 41 do vznikajúceho priemyselného parku medzi Majerom a Šalkovou.

Nové vozidlá – prínos k ekológii

Posledných päť rokov sa nieslo v znamení masívnej obnovy vozidlového parku. Mesto Banská Bystrica a dopravcovia využili možnosť čerpať nenávratné finančné prostriedky z Operačného programu Životné prostredie určených na ekologizáciu verejnej dopravy. Postupne v štyroch projektoch bolo pre MHD v Banskej Bystrici zakúpených spolu 29 autobusov (v rokoch 2009 a 2012) a 23 trolejbusov (v rokoch 2011 a 2015). Všetky vozidlá sú plne nízkopodlažné, autobusy sú na pohon CNG. Nové vozidlá sú vnímané pozitívne, no nestačí to. MHD dopláca na nevhodné linkové vedenie, čo je zapríčinené aj nedokončnou trolejbusovou sieťou. No chýba najmä aktívna snaha o skvalitnenie verejnej dopravy vo všetkých smeroch, hoci k istým zlepšeniam v posledných rokoch došlo. MHD sa nedarí stať sa atraktívnou pre cestujúceho, výsledkom čoho je neústály pokles počtu prepravených cestujúcich.

Zdroj: Miroslav Čiampor, Vladimír Kobza, Martin Matala / 60 rokov MHD v Banskej Bystrici

Čítajte tiež:

Historické perly o začiatkoch MHD v Bystrici: Začalo to dvomi busmi, cesta za 3 Kčs!

Muži zákona sa chystajú do akcie: Čo plánujú na cestách v bystrickom okrese?

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame