Monika Földešiová Tlačové správy

Na severe sa stále neradi lúčia s Favoritmi, škodovkami a ladami

Ekonomická situácia regiónu sa dá nepriamo vypozorovať aj podľa typov a veku áut, na ktorých ľudia jazdia, ale aj na tých, ktoré vyraďujú z prevádzky a odovzdávajú na zošrotovanie.

Ilustračný obrázok k článku Na severe sa stále neradi lúčia s Favoritmi, škodovkami a ladami
Zdroj: Dnes24.sk

Kým v Bratislave a okolí nie je zriedkavosťou vyraďovanie poškodených vozidiel s vekom 10–15 rokov, na severozápade Slovenska sa také autá opravujú. Naopak, medzi vyradenými vozidlami naďalej prevládajú 15–25 ročné vozidlá, z ktorých mnohé zažili socializmus a na ktoré ich majitelia niekedy čakali aj v poradovníkoch.

Rovnako to platí aj o značkách – v ekonomicky silnejších regiónoch sa bežne šrotujú volkswageny, audiny, oply a ázijské autá, v Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, za ním nasleduje Škoda 120 a ďalšie škodovky a po nich lady. Tieto značky tvoria až polovicu spracovaných autovrakov. Medzi zvyšnými spracovanými starými autami sú aj trabanty, wartburgy, fiaty a ostatné značky obľúbené a dostupné za čias socializmu.

Generálna riaditeľka najväčšieho spracovateľa autovrakov v Žilinskom kraji ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky Jana Antošová k tomu poznamenáva: ,,V roku 2013 sme v ŽOS-EKO ekologicky spracovali 707 opotrebovaných vozidiel a od získania autorizácie v roku 2005, za posledných 9 rokov, to bolo spolu 10 208 opotre­bovaných osobných a nákladných vozidiel. Aj v minulom roku medzi spracovanými starými autami takmer polovicu tvorili Favority, staré škodovky a Felície. Zvyšných 50 % spracovaných vozidiel tvorili značky VAZ, Ford, Opel, Peugeot, Mazda, Reunalt, Citroen, Seat, Toyota, Daewo, BMW, Nissan, Kia, Honda.“

ŽOS – EKO, s. r. o., Vrútky patrí k významných spracovateľom opotrebovaných vozidiel na Slovensku a zároveň je aj významným recyklátorom v oblasti zberu a skladovania odpadových olejov. Zároveň patrí k dvom najvýznamnejším spracovateľom batérií a akumulátorov v SR, keď sa špecializuje predovšetkým na zber a likvidáciu nikel – kadmiových (Ni-Cd) akumulátorov a batérií. Firma má vytvorený komplexný systém zberu opotrebovaných alkalických batérií a akumulátorov a jej hlavným environmentálnym prínosom je recyklácia, resp. spätné získavanie druhotných surovín a využitie jednotlivých zložiek z odpadu až na plánovaných cca 98 %.

V roku 2013 v ŽOS – EKO, s. r. o., Vrútky, okrem automobilov, ekologicky zhodnotili aj 203 ton alkalických batérií a akumulátorov, zabezpečili spracovanie 35 ton prenosných batérií a akumulátorov a 28 ton opotrebovaných olejov. Za posledných 9 rokov spracovali v ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky spolu 308 ton opotrebovaných olejov a ako autorizovaná firma spracovali tiež 1912 ton alkalických batérií a akumulátorov.

Počet spracovaných vozidiel za predchádzajúce obdobie od udelenia autorizácie

  2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
počet ks 107 926 1086 1597 2673 1099 1231 782 707

Prínos realizácie projektu odpadových olejov v ŽOS –EKO

komodita v t 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
opotreb. oleje 15 40 40 45 50 40 50 28

Spracované alkalické batérie a akumulátory v ŽOS-EKO Vrútky

Rok 2005 2006 200­7 2008 2009 2­010 2011 2012 2013 To­na 162 157 138 1­26 131 277 267 270 203

  2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
tona 162 157 138 126 131 277 267 270 203

Telefónne čísla ŽOS-EKO na odťah autovrakov:
0434205530
0434205531
0434205533
0905205732
0905757916

zdroj, foto: agentúra Paper Life

Na severe sa stále neradi lúčia s Favoritmi, škodovkami a ladami
3
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM