Michal Majer Rôzne

Historické povodne v Banskej Bystrici II.

Včera sme vám priniesli prvú časť článku o povodniach, ktoré pravidelne postihovali počas minulých storočí Banskú Bystricu. Hoci dnes je už koryto Hrona zregulované a povodne hrozia už len po výnimočne silných a vytrvalých dažďoch, nie vždy tomu tak

Aj ďalšiu katastrofálnu povodeň, ktorá vyvrcholila v dňoch 21.–22. apríla 1931, spôsobili na Pohroní vytrvalé dažde. Podľa správ z dobovej tlače (Pohronský Hlásnik, 24.4. 1931) voda Hrona a jeho prítokov vystúpila z riečiska a zaplavila nielen polia a lúky, ale aj nižšie položené mestá a dediny, kde spôsobila veľké škody na majetku občanov. V Bystrici bolo zaplavené predmestie Pod Kalváriou, nábrežie Légií (teraz Štefánikovo) i Štadlerovo nábrežie. V Hámri potok Bystrica zaplavil niekoľko domov a ľudí bolo treba vysťahovať. Postihnuté boli aj okolité obce. Podlavický potok zničil záhradníkom jarnú úrodu. Celá Dolná Radvaň bola zaplavená, pričom v izbách domov siahala voda až po pás. Ľudí bolo potrebné vysťahovať do školy a inde. Malachovský potok postrhával hrádze a zaplavil cestu k mestu. Rozvodnený potok Bystrica zaplavil Ulmanku, Sv. Jakub a časť Kostiviarskej. Na Horehroní vznikli taktiež veľké škody a došlo aj k tragédii, keď mladého kočiša strhla dravá voda aj s koňmi do Hrona, kde sa utopil. Pri záchranných prácach účinne pomáhalo vojsko s hasičstvom.

Dňa 26.7. 1960 zavčas rána v Bystrici vystúpila voda Hrona ešte zo starého koryta a zaplavila nižšie položené časti nábrežia. Voda zatopila pivničné priestory priľahlých domov. Vytopený bol aj archív vo vtedajšej budove ONV (neskôr OVS) a do vtedajšej I. Jedenásťročnej strednej školy sa dalo vchádzať len cez vodu siahajúcu až po kolená. Prietočný profil mostov bol úplne zahltený. Priestor bývalého Sokolského ihriska (neskôr autobusové nádražie a Drukos) za Hronom bol pod vodou, ľudia si tam zachytávali plávajúce drevo pre svoju potrebu a deti sa plavili na improvizovaných pltiach. Povodeň kulminovala v popoludňajších hodinách, až potom voda začala klesať. Povodne zapríčinené prietržami mračien sa vyskytli aj v dňoch 8.–11.6. 1965. Hron v Brezne kulminoval 10.6. 1965 o 4,30 hod. na výške 134 cm, v Banskej Bystrici o 12 hod. 250 cm a v Brehoch o polnoci 300 cm. Tradičné koryto Hrona medzi Zvolenom a Žiarom sa dalo rozoznať len podľa pobrežných stromov vyčnievajúcich z okolitých zaplavených polí a lúk. Značné škody spôsobili aj ďalšie rozvodnené rieky (Slatina, Rimava, Ipeľ, Slaná).

Dlhotrvajúce a výdatné zrážky v mesiacoch jún až október 1974 postihli celý vtedajší Stredoslovenský kraj a spôsobili rozsiahlu povodeň, ktorá patrí k najväčším v histórii. Povodeň kulminovala 22. októbra 1974, kedy výška vody Hrona v B. Bystrici dosahovala 480 cm a prietok až 560 m3/s (priemerný ročný prietok 27,9 m3/s). Pod vodou sa ocitli suterény a pivnice domov na Hronskom (teraz Štefánikovom) nábreží (20 rodín bolo evakuovaných), zatopené boli cesty, bývalé autobusové nádražie a Uhlisko, ktoré zásobovali len na člnoch. V parku Pod pamätníkom SNP až po hotel LUX, na mieste niekdajšieho meandra Hrona, vzniklo veľké jazero. Cez mosty sa prelievala voda, stali sa nepriechodnými, tlaku vody však odolali. Priechodný bol len železničný most. Záplavy postihli aj Malachov, Kostiviarsku, Podlavice, Šalkovú ako aj Radvaň, kde sa niekoľko podmočených starých domov zrútilo. Vznikli veľké materiálne škody. Vo vtedajšom banskobystrickom okrese bolo povodňou poškodených 267 domov, evakuovali vyše 300 rodín, z 27 ohrozených 4 závody prerušili prácu, nezjazdných bolo 42 km štátnych a miestnych komunikácií, zaplavených bolo 3.800 ha poľnohospodárskej pôdy a 30 km železničných tratí.

Od 24. októbra začali hladiny riek klesať a mohlo sa pristúpiť k odstraňovaniu škôd. Možno si ešte niektorí starší občania spomenú na aféru s predajom „zatopených aut“ z radvanskej Mototechny, do ktorej boli namočení aj niektorí vtedajší funkcionári. Vodoznak tejto povodne bol svojho času umiestnený na sokli dispečerskej búdky bývalého autobusového nádražia, ktorý sa však nezachoval, ale ďalší dodnes jestvujúci je v skrytej polohe na pravom stĺpiku mosta cez Hron smerom k železničnej stanici B. Bystrica – mesto.

Katarína Burkovská

[link=http://www­.bystrica24.sk/clan­ky?extend.99917_His­toricke-povodne-v-Banskej-Bystrici-I-]1. časť článku: Historické povodne v Banskej Bystrici I.[/link]

Ďalšie zaujímavé články z histórie Banskej Bystrice nájdete v časopise Bystrický Permon.

www.permon.eu

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM