Stanislav Černák Šport

Automobilový pretekár Jaroslav Baránek (51): Ľudia prestávajú mať voľný čas

Slovenského automobilového pretekára žijúceho v Banskej Bystrici podnikajúceho vo Zvolene Jaroslava Baráneka (51) zaujímali rýchle autá už od malička. Svoj sen si však splnil až ako 35 – ročný. Už päťnásobný majster Slovenska sa venuje v poslednej dobe najmä európskym „kopcom“.

Ilustračný obrázok k článku Automobilový pretekár Jaroslav Baránek (51): Ľudia prestávajú mať voľný čas
Zdroj: Dnes24.sk

Zaspomínajte na Vaše pretekárske začiatky. Čo Vás priviedlo k pretekom automobilov do vrchu?

Ako asi každý malý chlapec som sa túžil stať pretekárom. Vyrastal som na severnom Považí, kde sa v tej dobe automobilovému športu nevenoval takmer nikto. Preto som nemal od koho niečo odkukať a viac pričuchnúť k tomuto športu. Moja túžba posadiť sa do pretekárskeho auta zostala pre mňa len snom. Potom prišla vojenská služba, zamestnanie, rodina a po revolúcii aj podnikanie. Až keď som svoju Autotechnu postavil na nohy, objavil som malý priestor na zrealizovanie svojho detského sna. Vtedy som ešte nevedel, akej disciplíne sa chcem venovať. Okruhy boli príliš vzdialené od nášho regiónu a Slovakiaring ešte neexistoval. Rallye bolo časovo aj finančne príliš náročné a v autokrose na môj vkus príliš trpia autá. Preto logicky moja voľba padla na preteky automobilov do vrchu.

Odkedy brázdite súťažné kopce?

Začal som pomerne neskoro, v roku 1996, keď som mal 35 rokov. V tom roku som požiadal o vydanie licencie jazdca, absolvoval predpísané skúšky a odjazdil svoju prvú sezónu na „kopcoch“. Bolo to s vozidlom Škoda Favorit v úprave skupiny A.

Ktorá trať patrí medzi Vaše najobľúbenejšie?

Milujem Šturec, na ktorom sa žiaľ už niekoľko rokov preteky nekonajú. Verím, že sa nájde organizátor, ktorý obnoví tradíciu pretekov do vrchu na tejto trati. Väčšina slovenských jazdcov by sa sem rada vrátila a v dobrom na Šturec spomínajú. Dokonca ja osobne som pripravený pomôcť záujemcovi o organizovanie týchto pretekov. V zahraničí je mojim najobľúbenejším podujatím Trento – Monte Bondone. Je to taliansky kopec, najdlhší v Európe, s dĺžkou 17,3 kilometra a s viac ako 200 zákrutami. To asi nepotrebuje komentár. Mám najradšej technické trate s veľa zákrutami.

Na akých autách ste súťažne jazdili?

Začnem od začiatku. Už spomínaná Škoda Favorit, ďalej Formula 3 s motorom 2000 ccm, Nissan Sunny. Potom prišla éra vozidiel Seat. Najskôr dvojlitrová Ibiza, potom dieselový Leon a po ňom dvojlitrový benzínový Leon. Moderné vozidlá uzatvorila mimoriadne výkonná dieselová Kia Ceed. Táto Kia bol historicky vo svete prvý model Ceed, upravený pre automobilové preteky. Získal som s ňou dva tituly majstra Slovenska a jazdí na slovenských pretekoch dodnes. Aktuálne jazdím na Ferrari 308 GT4 Dino.

Jazdíte na nádhernom historickom Ferrari. Prečo padla vaša voľba na toto auto? Predstavte ho trošku našim čitateľom…

Už počas jazdenia s Kiou Ceed som premýšľal o prechode k historickým vozidlám. Jazdia tam zaujímavé a výkonné autá, v depe a medzi jazdcami vládne vynikajúca atmosféra a preteky, ktoré patria do seriálu Majstrovstiev Európy sú usporadúvané na vysokej úrovni. Tak som sa v roku 2010 rozhodol prestúpiť. A prečo Ferrari? Odpoveď je jednoduchá. Ferrari bol vždy môj sen a okrem toho je to značka úzko spojená s motošportom, s víťazstvami a automobilovou históriou. Poviete Ferrari a nie je čo dodať. Základné údaje o Ferrari: Rok výroby: 1974, Počet vyrobených vozidiel: 2826 kusov, Rok prestavby: 2009, Doba prestavby: 7 mesiacov. Motor: Počet valcov: 8, Objem motora: 2928, Maximálny výkon: historické pramene uvádzaju 200 až 220 Hp, Maximálna rýchlosť: 220, Riadiaca jednotka: Nemá. Dva rozdeľovače, dve indukčné cievky, Hmotnosť: 1090 kg. Pohon: Náhon zadný. Prevodovka 5 – stupňová.

Ste slovenským šampiónom v kategórii historických vozidiel. Už nejaký čas sa zameriavate najmä na európske kopce. Čo chcete dosiahnuť práve v európskej konkurencii?

Trochu Vás poopravím. Som síce 5 – násobný majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu, ale všetky tieto tituly som získal s modernými vozidlami. V sezóne 2012 som s Ferrari získal, vôbec ako prvý Slovák titul majster Európy v kategórii historických vozidiel C3. Paradoxne nie som v tejto historickej kategórii majster Slovenska, lebo som na Slovensku jazdil málo. Dal som prednosť zahraničným podujatiam.

Koho považujete momentálne za najlepšieho slovenského pretekára?

V pretekoch do vrchu Martina Koiša.

Spomínam si, že dávnejšie ste jazdili ešte na Formule 3 a na dobšinskom kopci ste mali nepríjemnú nehodu. Koľko ste mali nehôd a koľko áut ste „rozbili“?

Áno, na Dobšinskom kopci som v priebehu jedného víkendu s Formulou 3 dvakrát havaroval. Mechanici sa vtedy riadne zapotili. So Seatom Ibiza som vyletel mimo trať na Čiernom Balogu a s dieselovým Leonom som sa prevrátil na strechu na okruhových pretekoch v chorvátskom Grobniku. Našťastie všetko sa zaobišlo bez zranenia a modlím sa, aby to tak bolo aj naďalej.

Nová sezóna je v plnom prúde s akými ambíciami ste do nej vstúpili?

Mám naplánovaných 16 pretekov majstrovstiev Európy a Fia Central European Zone. Verím, že ich všetky absolvujem a v oboch seriáloch chcem obhájiť tituly, ktoré som získal minulý rok.

Finančná kríza sa bezprostredne dotýka aj automobilového športu. Ako vidíte budúcnosť pretekov automobilov do vrchu u nás?

Trochu sa obávam o budúcnosť pretekov u nás. Ale nie až tak pre akúsi krízu. Skôr preto, lebo akoby ľudia strácali záujem o motoristický šport (a nielen oň) a prestávali mať voľný čas na čokoľvek. S financiami to až také zlé podľa mňa nebude. Som presvedčený, že keď je záujem a ochota, tak prostriedky sa vždy nájdu.

Foto: archív J. Baráneka

Jaroslav Baránek
11
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM