2 nové rýchliky medzi Bystricou a Bratislavou
Vypravovanie osobných vlakov na slovenských železniciach by malo štát vyjsť v budúcom roku takmer na 200 miliónov eur. Vyplýva to z pripravovaného cestovného poriadku na budúci rok, o ktorom informoval osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko.
„Štát by si mal na rok 2012 objednať 29,35 milióna vlakokilometrov za 199,34 milióna eur,“ vyčíslil vedúci tímu komunikácie ZSSK Alexander Buzinkay. Výkony v železničnej doprave si totiž štát každoročne objednáva od osobného dopravcu a financuje ich zo štátneho rozpočtu. Tento objem dopravy na budúci rok zahŕňa podľa Buzinkaya redukciu vlakov, ktorá sa uskutočnila už v tomto roku, ako aj prevzatie dopravných výkonov na trati z Bratislavy do Komárna súkromným dopravcom od marca budúceho roka. Zároveň je v ňom zahrnuté aj vyňatie IC vlakov zo zmluvy so štátom od januára 2012.
Tvorba nového cestovného poriadku na budúci rok prebiehala podľa ZSSK v spolupráci so správcom železničnej infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky. „Prihliadalo sa pri nej i na požiadavky VÚC a miestnych samospráv, s ktorými sa uskutočnila séria rokovaní vo všetkých regiónoch,“ opísal Buzinkay. Všetkým sa však podľa neho vyhovieť nedalo. „Uspokojiť všetky požiadavky ale nebolo možné pre technické, technologické a infraštruktúrne limity,“ podotkol. Medzi najdôležitejšie novinky nového grafikonu v medzištátnej doprave patrí podľa ZSSK napríklad vypravovanie súprav Pendolino dvakrát do týždňa na trase z Prahy do Ostravy až po Žilinu a späť. Súpravy Pendolino prestanú zároveň premávať na trase Slovenskej strely z Prahy do Bratislavy a nahradia ich klimatizované vozne vyššej kategórie.
Zároveň sa začiatkom decembra zruší letný vlak Nesebar medzi Prahou, Bratislavou a Burgasom. Nový vlak Horehronec pôjde z Břeclavi cez Bratislavu do Banskej Bystrice a vo vybraných obdobiach až do Košíc. Medzi zmenami vo vnútroštátnej doprave je napríklad zavedenie nového IC vlaku Chopok v nedeľu medzi Bratislavou a Košicami a tiež nového páru rýchlikov Tajov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Novinky čakajú aj regionálnu dopravu. Postupne sa budú nahrádzať staré koľajové vozidlá novými súpravami, takzvanými eurovlakmi vo všetkých regiónoch. Tiež sa zavedie taktová prímestská doprava, napríklad medzi Košicami a Čiernou nad Tisou, či zahustí sa takt medzi Bratislavou a Trnavou. Zruší sa aj náhradná autobusová doprava na trase zo Šali po Neded. ZSSK zároveň prestane prevádzkovať dopravu na Trenčianskej elektrickej železnici a preberie ju záujmové združenie vytvorené obcou Trenčianska Teplá, mestom Trenčianske Teplice a občianskym združením prevádzkujúcim Čiernohorskú lesnú železnicu.
Zdroj: TASR