Najprv baníkom, teraz úspešným podnikateľom. Pavol môže konkurovať aj veľkým potravinovým reťazcom

Každý môže byť úspešný. Dokazuje to príbeh Pavla Zraka, ktorý bol pôvodne baníkom a v podnikaní nemal nijaké skúsenosti. Teraz v dedinke pri Banskej Bystrici šéfuje malému obchodu. A darí sa mu!

Ilustračný obrázok k článku Najprv baníkom, teraz úspešným podnikateľom. Pavol môže konkurovať aj veľkým potravinovým reťazcom
Zdroj: Môj obchod

Pavol Zrak začal podnikať ešte v roku 1992, kedy bolo podnikanie naozaj v plienkach. „Na myšlienku vybudovať obchod ma priviedli rodičia. Rovnako dôležitým bolo pre mňa rozhodnutie mojej partnerky, ktorá sa rozhodla stoj čo stoj ma nepustiť do mojej vtedajšej roboty. Dnes sa jej ani nečudujem. Pracoval som v Ostrave, kam som dochádzal, ako baník. Kto vie trošku viac o tejto práci, vie si predstaviť, ako veľmi musela moja partnerka chcieť zmeniť moje životné smerovanie. Aj keď som mal teda kvalifikáciu na podnikanie ako remeň, pustil som sa do nej naozaj s vervou," začína svoje rozprávanie Pavol.

Ešte v tom roku vzal so svojím bratom, vyučeným mäsiarom, úver na starý dom v obci Staré Hory neďaleko Banskej Bystrice. Jeho časť prerobili na bývanie, časť na podnikanie a začali. „Naše prvé roky boli veľmi ťažké. Boli sme radi, že vládzeme splácať úvery. Navyše sme sa stále učili za pochodu. Prakticky to bolo systémom pokus – omyl. Nevedeli sme nič o tom, ako to robiť, ako objednávať a zháňať tovar , nastavovať ceny a všetko čo k tomu patrí.“

Nosnou časťou podnikania oboch bratov bol predaj čerstvého mäsa a práve v tom sa im časom podarilo preraziť. „Vďaka tomu, že sme si vybudovali kontakty a vedeli sme zohnať široký sortiment za dobré ceny, stali sme sa dodávateľmi hotelov na Donovaloch. Vtedy sa nám konečne otvorilo krajšie podnikateľské obdobie. Síce sme pracovali veľa, veľa sme aj po sebe videli. Naša práca konečne prinášala výsledky. Nielen finančné ale aj odberateľské. Každý dňom sme získavali nových odberateľov a nových spokojných zákazníkov," pokračuje.

V roku 1998 Pavol usúdil, že je čas posunúť sa, a v obci Harmanec vzal do prenájmu priestor na predajňu potravín. „Chcel som tam lepšie realizovať predstavy o modernejšej forme predaja, teda o samoobsluhe s väčšou predajnou plochou a tiež širším sortimentom.“
Trvalo asi rok, kým sa obchod skutočne rozbehol. „Bolo za tým veľa práce a zháňania zariadení a všetkého, čo na rozbeh novej prevádzky treba.“

Dnes má spomínaná predajňa 19 rokov. „To, že stále existuje, svedčí o tom, že tá námaha stála za to. Veď počas tejto doby sa náš obchod úplne zmenil. Prišli obchodné reťazce a ľudia zmenili svoje nákupné správanie. Držať s nimi krok bolo ťažké, ale podarilo sa nám to vďaka aliancii Môj obchod. To, čo bolo voľakedy hitom, je dnes retro, a tak sa stále snažíme udržiavať dobré vzťahy so zákazníkmi a tiež krok s trendmi, aby sme im priniesli to najlepšie."

Podľa dlhoročného podnikateľa je jeho úspech úzko spojený práve s nadštandardnými vzťahmi. „Zapájam sa do každého projektu aliancie Môj obchod a snažím sa tak krok za krokom napĺňať všetky požiadavky našich zákazníkov. Po dvadsiatich piatich rokoch podnikania je to stále moja priorita.“

FAKTY

V sieti Môj obchod stretnete ľudí, pre ktorých:

  • je životným poslaním byť dobrými a obetavými obchodníkmi
  • je základom ich vzťahu k zákazníkom osobný až rodinný prístup
  • je dôležité držať krok s trendmi a ponúkať zákazníkom to najlepšie
  • sú spokojní zákazníci hnacím motorom aj motiváciou rásť
  • je údelom ponúkať zákazníkom viac ako len tovar

Viac informácií o sieti nájdete na www.imojobchod.sk alebo na Facebooku

(PR správa)

Zdroj: Môj obchod
Zdroj: PR

Odporúčame

Tento článok nie je možné komentovať.