Riaditeľ známej bystrickej ZUŠ otvorene: 60-ročná žiačka si za dva roky splnila sen

Stovky žiakov, plné kapacity, a to vznikala "na zelenej lúke"... Základná umelecká škola spod Urpína vzdeláva najmenšie deti aj dôchodcov. Prečítajte si rozhovor s riaditeľom Róbertom Tatárom.

Jakub Forgács
Ilustračný obrázok k článku Riaditeľ známej bystrickej ZUŠ otvorene: 60-ročná žiačka si za dva roky splnila sen
Zdroj: TASR

Súkromná Základná umelecká škola (ZUŠ) Róberta Tatára v Banskej Bystrici vzdeláva a vychováva svojich žiakov už 11 rokov. Medzi nich patria najmenšie deti, ale i dospelí, ktorí si tam prídu splniť svoj sen – naučiť sa hrať na hudobný nástroj tak, ako napríklad vyše 60-ročná „žiačka“, ktorá sa za dva roky naučila hrať na akordeón, aby si vedela zahrať svoje milované ľudové piesne. Dnes si ich nielen pospevuje, ale i vyhráva.

Na zelenej lúke

„Dospelí ľudia potrebujú relax prostredníctvom vzdelávania, umenia. Je to pre nich totálna zmena činnosti, začínajú robiť niečo, čo predtým nikdy nerobili. Mnohí ani v mladosti nemali šancu. Mal som aj staršieho žiaka – pre mňa sú to všetko žiaci – bolo mu cez 70 rokov, len neskôr ochorel na oči a nechal to,“ priblížil riaditeľ umeleckej školy Róbert Tatár, ktorý vyučuje hru na akordeón. Pripomenul, že v zahraničí celoživotné vzdelávanie bežne funguje.

Súkromná ZUŠ Róberta Tatára začínala na „zelenej lúke“, od bodu nula, a jej začiatky boli ťažké. Podľa riaditeľa sa dnes počet jej žiakov dlhodobo pohybuje okolo čísla 500 a kapacitne je plná. Limity priestorov nepustia. Škola poskytuje vzdelávanie v štyroch študijných odboroch – hudobnom, o ktorý je najväčší záujem, tanečnom, kde sa dá naučiť klasický, ľudový, moderný i jazzový tanec, vo výtvarnom odbore, kde sa žiaci môžu naučiť napríklad aj paličkovať a v literárno-dramatickom odbore.

Vážená práca učiteľa

„Naša škola má ambíciu vzdelávať všetky vekové skupiny obyvateľstva nášho mesta tak, aby nielen deti a mládež, ale i dospelí rozvíjali svoje umelecké predpoklady a trávili voľný čas cieľavedome a zmysluplne. Umenie a práca s ním zušľachťuje myslenie a cítenie človeka. Podľa štatistických údajov sa deti vedené v umeleckých školách takmer vôbec nepodieľajú na delikvencii mladistvých. Vzdelávanie prostredníctvom estetiky vytvára silný protidrogový blok v osobnosti človeka,“ zdôraznil Tatár.

Ako dodal, rodičov detí i dospelých záujemcov priťahujú k nim najmä kvalitní pedagógovia s bohatými skúsenosťami, ktorí sú zároveň aj aktívnymi hráčmi na hudobné nástroje, čo vyučujú.

„Učiteľ nikdy nebol bohatý človek. Ja osobne si myslím, že by ani nemal byť. Postulátom učiteľa je služba tomu dieťaťu, to je najdôležitejšie. Učiteľ je taký servisman, ktorý by mal vzdelávať a vychovávať. Mal by byť múdrym a rešpektovaným človekom s prirodzenou autoritou, ktorý generáciám odovzdáva posolstvo. Otázka financií a nedocenenia učiteľov, ktorá v spoločnosti rezonuje, je problém tých, pre koho tu službu robíme. Štát týmto spôsobom preukazuje, ako si učiteľa váži. Práca učiteľa by mala byť vážená a ohodnotená,“ konštatoval riaditeľ Róbert Tatár, ktorý v školských službách pracuje celý život.

Čítajte tiež:

Študentka bystrického gymnázia a ľudské práva? Zaradila sa medzi najlepších na Slovensku!

Mladému Bystričanovi učarovalo fotenie. Výtvory Olivera (16) sú hotovým umením FOTO

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame