Príbeh vývoja výtvarného umenia nášho umenia: Čoskoro v Stredoslovenskej galérii
Umelecké diela z 19. storočia zo zbierok Slovenskej národnej galérie (SNG) v Bratislave si v letných mesiacoch môžu záujemcovia pozrieť v banskobystrickej Stredoslovenskej galérii.
Vystavené tam budú diela maliarov a sochárov činných na našom území v rokoch 1800 – 1918.
Aj Dominik Skutecký
Milovníci umenia môžu obdivovať diela Jozefa Czauczika, Jána Rombauera, Petra Michala Bohúňa a Jozefa Božetecha Klemensa, Ladislava Dunajského, Ladislava Mednyánszkeho, Dominika Skuteckého, Alojza Stróbla, Jána Fadrusza a ďalších, informovala kurátorka výstavy Katarína Beňová.
Vernisáž výstavy sa uskutoční vo štvrtok 11. júla, výstava potrvá do 29. septembra. SNG totiž vlani pre pripravovanú rekonštrukciu areálu v Bratislave musela uzavrieť a deinštalovať svoje stále expozície. Aby zbierky SNG neostali v depozitároch a dostali sa k verejnosti, SNG bude počas rekonštrukcie realizovať výstavy menšieho rozsahu aj mimo Bratislavy v spolupráci s regionálnymi galériami, vysvetlila Beňová.
Medzi akadémiou a modernou
„Výstava s podtitulom Medzi akadémiou a modernou podáva príbeh vývoja výtvarného umenia na našom území v kontexte rýchlo sa meniaceho 19. storočia,“ uviedla Beňová. Maliarske a sochárske diela dokumentujú prehľad vývoja výtvarného umenia na našom území od prelomu 18. a 19. storočia v tvorbe maliarov klasicizmu a nastupujúceho romantizmu a tiež nastupujúceho biedermeieru.
Umenie prvej polovice 19. storočia uzatvára tvorba umelcov z oblasti Košíc – Vojtecha a Ignáca Klimkovicsovcov. Špecifickú polohu krajinomaľby so zameraním na domáci priestor možno nájsť u Jána Jakuba Müllera. Medzi najvýznamnejších umelcov, ktorí sa presadili v zahraničí, patrí tiež krajinomaliar pôvodom z Levoče Karol Marko st.
Realizmus, modernizmus, impresionizmus, luminizmus
V druhej polovici 19. storočia možno sledovať dve dominantné línie výtvarného umenia – realizmus a postupne sa rozvíjajúci modernizmus. Prvá je silne spojená s domácim prostredím, kde maliari ako Peter Michal Bohúň a Jozef Božetech Klemens po štúdiách v Prahe ostali tvoriť v zhoršujúcich sa podmienkach na Slovensku. Väčšina umelcov si s rozširujúcimi sa možnosťami štúdia na akadémiách zvolila ako miesto svojho pôsobenia zahraničie, vysvetlila Beňová.
„V poslednej tretine 19. storočia sa rozvíja tvorba dvoch jedinečných maliarskych osobností Dominika Skuteckého a Ladislava Mednyánszkeho. Silne ich ovplyvnilo miesto štúdia a následné uplatnenie sa v širšom európskom kontexte. Udržiavali kontakt i so svojím domácim prostredím, kde ich tvorba reflektuje modernistické prúdy prelomu 19. a 20. storočia ako impresionizmus a luminizmus,“ dodala Beňová.
Foto: ilustračné