Počasie ťahá cyklistov do ulíc. Pozor na pravidlá na námestí aj novinky, ktoré sa oplatí vedieť!

S príchodom jari aj mnohí Bystričania opäť vytiahli svoje bicykle. Vďaka povoleniu už niekoľko rokov môžu prechádzať aj cez námestie. Všetko má však svoje pravidlá. Zisťovali sme, aké obmedzenia sa cyklistov týkajú a kedy u nás pribudnú nové cyklotrasy.

Jaroslav Dodok
Ilustračný obrázok k článku Počasie ťahá cyklistov do ulíc. Pozor na pravidlá na námestí aj novinky, ktoré sa oplatí vedieť!
Foto: Jaroslav Dodok / Zdroj: Dnes24.sk

Na námestí SNP sme pri našej návšteve stretli niekoľko rodín s deťmi. Posedávali pri svojich bicykloch a tešili sa z prvej zmrzliny. "Rozhodli sme sa, využiť možnosť, prejsť sa po námestí na kolesách,“ hovorí Tibor (38), otec dvoch detí. Je jedným z Bystričanov, ktorým sa prejsť na bicykli cez námestie, zdá ako dobrý nápad. Prejazd mesto povolilo v auguste 2013 aj vďaka úsiliu Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica (OCIBB).

Pozor na bezpečnosť

"Treba si dávať pozor. Raz sa mi na ulici stalo, a to som išla pomaly, že sme sa s chodcom vyhýbali jeden druhému a nakoniec sme do seba zľahka narazili. No bola to skôr komická situácia, na ktorej sme sa dlho smiali,“ povedala nám o zážitku ďalšia mladá cyklistka.

Ako však čas ukázal, počas uplynulých, takmer troch rokov, sa na námestí nestala žiadna kolízia s chodcom. Polícia ani zdravotná služba tak zasahovať nemusela. "Bystričania sú k sebe ohľaduplní a to je veľká vec,“ myslí si o bezpečnosti Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy (OCI BB).

Pravidlá na pešej zóne sú jasné – prednosť má vždy najslabší účastník, čiže v tomto prípade chodec. Cyklista je preto povinný prispôsobiť sa a ak si to situácia vyžaduje, aj spomaliť či dokonca zastať. "Snažte sa jazdiť čo najďalej od dverí, brán či letných terás,“ radí OCI BB. Použiť zvonček tiež nie je zlý nápad.

Pokuty od polície?

"Samozrejme, sú cyklisti, ktorí sa chodia na námestie previesť a na druhej strane tu máme aj cyklo pirátov. Tí si myslia, že jazdia preteky a ide im o sekundy. Pred pár dňami okolo mňa jeden preletel,“ hovorí o svojej skúsenosti Marek. V meste pod Urpínom síce nebýva, no nápad, umožniť prejazd cyklistom cez námestie, sa mu pozdáva.

Občasní Saganovci sú mestskou políciou len upozornení. Doteraz však nedošlo k žiadnym blokovým pokutám,“ pokračovala Štulajterová. To však neznamená, že rýchlosť na pešej zóne je neobmedzená. Cyklisti by mali rešpektovať maximálnu povolenú rýchlosť, a to 20 kilometrov za hodinu.

Nové cyklotrasy

"Od roku 2012 máme ako prvé mesto na Slovensku vypracovaný strategický dokument, v ktorom je navrhnutých spolu až 46,6 km bezpečných cyklotrás na území mesta,“ zdôrazňuje Andrea Štulajterová.

V auguste minulého roku vedenie mesta odprezentovalo svoj plán na prvých 6 cyklotrás, na ktoré je potrebné spracovať projektovú dokumentáciu. Kedy pribudnú nové cyklotrasy, je podľa Štulajterovej otázka na Mestský úrad.

"Verejné obstarávanie na spracovanie projektovej dokumentácie cyklotrás bolo rozdelené do piatich etáp, na samostatné súťaže, vyhlásené ešte v minulom roku. Keďže sa nikto neprihlásil, prehodnotili sme podmienky a v najbližšej dobe budú vypísané nové súťaže. Jednou z prvých cyklotrás bude tzv. Podlavická,“ uviedla o plánoch hovorkyňa mesta, Zdenka Sekerešová. V súčasnosti sa riešia majetkové pomery. Keď budú vysporiadané, začne sa hľadať zhotoviteľ.

Banská Bystrica to má v oblasti nemotorovej dopravy dobre rozbehnuté. Okrem povoleného vjazdu do pešej zóny je v historickom centre a jeho úzkom okolí umiestnených 16 cyklostojanov. Ich dizajn je jedinečný, pretože zapadá do historického charakteru námestia a jeho súčasťou aj erb Mesta Banská Bystrica, ktorý si radi fotia aj turisti z iných miest.

Čítajte tiež:

Bystrica rozkvitla a hýri farbami. Zavítali sme na jednu z najkrajších ulíc v meste! FOTO

Jarné upratovanie neobišlo ani bystrické cesty. Na uliciach postupne miznú výtlky, kde sa dočkáme?

V hostincoch do signálu zvona aj zakázaný hazard…Ako sa pred stovkami rokov bavili Bystričania?

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame