Mestská hromadná doprava premáva v Bystrici už 60 rokov
Banská Bystrica si v sobotu pripomenie významné výročie. Pred 60-imi rokmi sa v uliciach prvýkrát objavili autobusy mestskej hromadnej dopravy. Tá významne ovplyvnila rozvoj mesta v ďalších desaťročiach.
Dňa 1. mája 1950 bola slávnostne otvorená prvá linka Kráľová kúpele – Námestie – Majer, Cintorín hrdinov. Linka premávala od 2:10 do 22:40, s prestávkami predpoludním a večer, za jednotné cestovné 3 Kčs. Hoci na začiatku boli v prevádzke len dva autobusy, do konca roka sa ich počet zvýšil už na 7.
V roku 1951 si otvorenie novej železničnej stanice a pričlenenie okolitých obcí (Radvaň, Kráľová, Majer, Kostiviarska, Sásová, Rudlová, Kynceľová) k mestu vyžiadalo posilnenie dopravy. Zvýšené nároky sa riešili nákupom a generálnou opravou ojazdených autobusov. V roku 1951 bolo v prevádzke 9 autobusov.
Dopravný podnik fungoval pod názvom Dopravné závody mesta Banskej Bystrice, komunálny podnik. Tento názov bol používaný do 01.06.1953, kedy bol zmenený na Dopravný podnik mesta Banskej Bystrice, komunálny podnik. Ten k 01.07.1953 prevádzkoval už 4 linky:
1 – Kráľová – Majer, 2 – Rudlová – Pod rybu, 3 – Sv. Jakub – Sásová, 4 – Nová stanica – Fončorda, Kalište.
Priemerná cestovná rýchlosť dosahovala 8,4 km/h. Chod miestnej dopravy zabezpečovalo 23 vodičov, 17 sprievodkýň, 4 sprievodcovia, 4 údržbári a 4 ďalší zamestnanci. Všetko v provizórnych podmienkach drevenej garáže pre 4 autobusy. Zvyšné vozidlá museli parkovať mimo garáže, čo spôsobovalo problémy hlavne v zime pri natáčaní studených motorov. Garáže sa nachádzali „U Belhu“ – v oblasti Lazovnej ulice, hneď za riečkou Bystrica.
Postupne pribúdali ďalšie linky: linka 5 Námestie – Stanica, 6 Kremnička – Námestie, 7 Podlavice – Stanica, či 9 Nemce – Námestie. Významný rozvoj nastal od roku 1955, keď zo 14 vozidiel vzrástol vozidlový park dopravného podniku na 22 vozidiel na 13 linkách v roku 1960.
V súvislosti s prípravou novej organizácie riadenia dopravy došlo 1. januára 1963 k začleneniu väčšiny dopravných podnikov do štátnych podnikov ČSAD, ktoré zabezpečovali všetky služby verejnej hromadnej cestnej dopravy. Dopravný podnik tak zanikol a tento stav trval takmer 44 rokov. Dnes je opäť vzkriesený a prepravuje cestujúcich na trolejbusových a minibusových linkách.
Autor: Martin Matala Foto: bb.imhd.sk