Aktualita z mimoriadneho rokovania: Padlo dôležité rozhodnutie týkajúce sa novej bystrickej stanice

Nová bystrická autobusová stanica bola na pretrase v zastupiteľstve. Poslanci mimoriadne zasadli, aby rozhodli o tom, či po jej vybudovaní dostane mesto do majetku strategický bod, dopravnú časť stanice.

Jakub Forgács
Ilustračný obrázok k článku Aktualita z mimoriadneho rokovania: Padlo dôležité rozhodnutie týkajúce sa novej bystrickej stanice
Zdroj: Dnes24.sk

Mesto Banská Bystrica dostalo po 30 rokoch šancu, získať kontrolu nad strategickým miestom, akým je autobusová stanica, a tým pádom určovať aj pravidlá. Jeho zámerom bolo po vybudovaní stavby, s ktorým sa počíta na jar 2017, dostať do svojho majetku dopravnú časť stanice. Informoval o tom 30. novembra na tlačovej besede banskobystrický primátor Ján Nosko.

Strategický bod v rukách samosprávy

„Po mnohých rokovaniach sme investorovi deklarovali, že mesto má záujem vstúpiť do projektu autobusovej stanice. Myslím si, že taký strategický bod skutočne patrí pod kontrolu samosprávy. Investor prejavil ochotu ísť do takého modelu spolupráce. Po vykalkulovaní ekonomiky dopravnej časti chceme v roku 2017, po vybudovaní stanice, odkúpiť tú časť, ktorá denne obslúži stovky cestujúcich,“ konštatoval vtedy primátor.

Ako dodal, celý projekt má svoju ekonomiku. Odkúpenie dopravnej časti, ktorá bude tvoriť 40 percent autobusovej stanice, by v číslach znamenalo potrebu čerpať úver vo výške 3,2 milióna eur bez DPH. Ak by dopravnú časť vlastnilo mesto, ceny vstupov dopravných spoločností na stanicu by predstavovali príjmy na úrovni takmer 200 000 eur. Ročná splátka úveru by znamenala 150 000 eur, takže podľa viceprimátora Jakuba Gajdošíka „úver by sa v podstate splácal sám“.

Mimoriadne zasadli

Na utorok 8. decembra preto primátor zvolal mimoriadne rokovanie mestského zastupiteľstva, kde poslanci rozhodovali o tom, či návrh podporia, alebo nie. V programe rokovania bol jediný zásadný bod: Nakladanie s majetkom Mesta Banská Bystrica – Nadobudnutie nehnuteľností – stavieb a pozemkov kúpou a schválenie zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, ktorý predložil sám primátor.

„Dnešné rokovanie nie je o politike, ale o deklarovanom názore ľudí mesta, ktorí sa za tento priestor hanbia. Je na vás, či sa vieme rozhodnúť strategicky, s nadhľadom a prijať zodpovednosť,“ povedal na úvod prerokovávaného bodu primátor Nosko.

„Ekonomika stanice je špecifická. Nie je to nadobudnutie majetku, podmieneného trhovým podmienkam. Vlastník, správca alebo nájomca autobusovej stanice, je povinný všetkým dopravcom ponúknuť služby. V Banskej Bystrici nemôže vzniknúť iná stanica slovenských alebo zahraničných dopravcov, takže sa novej stanici nemajú ako vyhýbať,“ povedal ďalej mestský poslanec Marek Modranský (SMER-SD, SDKÚ-DS, SNS) so slovami, že všetky náklady na prevádzku stanice sa spočítajú do jednej celkovej sumy a táto musí byť pomerne rozpočítaná medzi všetkých dopravcov.

Reakcie primátora na otázky

V následnej rozprave ako prvý vystúpil poslanec Martin Klus (Klub nezávislých poslancov). „Najdôležitejšia otázka, ktorá tu zostáva, je tá, či investor dostavia autobusovú stanicu aj bez následného nadobudnutia jej časti mestom. Nikto z nás tu určite nie je za to, aby stanica zostala v stave, v akom je. Takisto zostáva otázka, prečo sa investor zbavuje údajne ziskovej resp. samofinancovateľnej časti, v prospech mesta, keď nemusí? Prečo mesto nezvažuje vstup do celého projektu a teda aj do komerčnej časti, ale len do oblasti, ktorej návratnosť môže byť pochybná? Prečo je potrebné vstúpiť do projektu už v tejto fáze a nepočkať na dokončenie celej investície, pričom vstup by bol následne realizovaný podľa jej skutočnej výšky, ako aj situácii na trhu?,“ spýtal sa Klus, ktorý upozornil aj na otázku, či je tento dlh posledným, s ktorým vedenie mesta počíta v najbližších rokoch, hlavne s ohľadom na predaj Domu Kultúry.

Na jeho slová odpovedal priamo primátor Nosko. „Či investor dostavia stanicu, je otvorené a ak ju nedostavia, tak ju nebudeme kupovať. Investor podniká v úplne inej oblasti, takže preto táto časť stanice nie je pre neho biznis,“ povedal so slovami, že mesto má po získaní dopravnej časti právo, regulovať počet zastávok, keďže získava absolútnu kontrolu nad celou dopravnou časťou a bude môcť na stanicu pritiahnuť aj MHD. Doplnil, že keby mesto vstúpilo do celého projektu, tak by to nebolo zadĺženie na 30, ale 100 rokov. „A prečo vstupujeme už v tejto fáze? Pretože od začiatku roka investor rieši, kto bude prevádzkovať dopravnú časť a ak nie my, tak musí hľadať niekoho iného, kto tam bude,“ dodal.

Klus následne položil primátorovi otázku, či by nebolo možné, dať do projektu 3,2 milióna tak, aby do celého projektu novej autobusovej stanice mesto vstúpilo ako investor. „Pokiaľ by sme chceli vstúpiť do obchodnej časti, na to treba dvoch a investor by takúto ponuku asi odmietol,“ odpovedal Nosko. „Kúpnu zmluvu podpíšeme až vtedy, keď bude nová stanica stáť. Vtedy budeme aj platiť,“ dodal viceprimátor Jakub Gajdošík (SMER-SD, SDKÚ-DS, SNS).

Modranský: Projekt je samosplácajúci

V rozprave ďalej vystúpil aj poslanec Pavol Katreniak (Banskobystrická alternatíva), ktorého tiež zaujímalo, či ohrozia tento zámer, ak do neho nevstúpia, keďže investor deklaroval, že nie. „V čom bude pre Banskobystričanov výhodné, vlastniť autobusovú stanicu? Zadĺžiť sa na 30 rokov je riziko. Dlhodobo sa úroky na takto nízkej úrovni neudržia,“ povedal s tým, že podmienky takéhoto úveru treba veľmi dobre premyslieť a treba zobrať do úvahy aj to, aký bude vývoj dopravy o 10 rokov a vychádzať z nich. Zaujímalo ho aj to, z čoho sa bude platiť údržba autobusovej stanice, ale poukázal aj na to, že výkresy stanice poslanci nedostali včas.

„Celá ekonomika je nastavená tak, že keby tam bola aj MHD, muselo by mesto dávať až 70 000 eur inému správcovi. Projekt autobusovej stanice je samosplácajúci. Bude sa pokrývať z poplatkov a výnosov od dopravcov. Ekonomiku sme nastavili dosť triezvo a nie s ružovými okuliarmi,“ reagoval v diskusii poslanec Marek Modranský, ktorý poukázal na to, že cenníky sú nastavené tak, aby rešpektovali aj celoslovenskú úroveň, pričom samotná stanica bude nadštandardná.

V diskusii ďalej vystúpila poslankyňa Ľudmila Priehodová (Banskobystrická alternatíva), ktorá sa nechala počuť, že ľudia, ktorí budú s taškami prechádzať z autobusovej na železničnú stanicu, asi v nákupnom centre veľa nenakúpia. Naopak, Katarína Čižmárová (SMER-SD, SDKÚ-DS, SNS) zase vyzdvihla podobnú stanicu v Brne.

Následne sa slova ujali aj poslanci Michal Škantár (SMER-SD, SDKÚ-DS, SNS) či Vladimír Pirošík (Banskobystrická alternatíva). Toto zaujímalo aj to, na základe akej súťaže bol vyhodnotený úver, ktorý si má mesto brať, keď zatiaľ neprebehla žiadna súťaž. Na to vedúca Ekonomického výboru mesta Banská Bystrica Beata Farkašová reagovala, že síce zatiaľ neprebehol žiadny prieskum trhu, ale naň bude čas ešte rok a pol. V pléne sa ďalej ozvali viacerí poslanci.

Poslanci rozhodli

Okolo 10:15 poslanci hlasovali o návrhu, predloženom poslancom Martinom Klusom, aby mestské zastupiteľstvo požiadalo primátora, prerušiť mimoriadne zastupiteľstvo a po diskusii s investorom a bankou, predložiť jasnú informáciu o tom, či je investor ochotný dostavať autobusovú stanicu aj bez vstupu mesta do investície a či je možný vstup mesta ako menšinového investora aj do komerčnej časti autobusovej stanice. Poslanci jeho návrh neschválili.

Následne mestskí poslanci následne pristúpili k hlasovaniu o hlavnom bude rokovania, predloženom primátorom. Počtom hlasov 21 za, deväť proti a niekto sa nezdržal, schválili nadobudnutie nehnuteľností – stavieb a pozemkov kúpou a schválenie zmluvy o budúcej kúpnej zmluve.

Čítajte tiež:

To, na čo mnohí čakali, sa stalo realitou: Bystrický strašiak dostáva údery, začali búrať autobusovú stanicu!

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame