Ivana Kováčiková Rôzne

Historické perly o začiatkoch MHD v Bystrici: Začalo to dvomi busmi, cesta za 3 Kčs!

Dnes sa to zdá až neuveriteľné, aj keď to nie je až tak dávno. Po bystrickom námestí sa preháňali ešte koče, ťahané koňmi a do toho prvá linka s obedňajšou pauzičkou :) Čítajte celé.

Ilustračný obrázok k článku Historické perly o začiatkoch MHD v Bystrici: Začalo to dvomi busmi, cesta za 3 Kčs!
24
Galéria
Foto: Jakub Forgács / Zdroj: Dnes24.sk

Bohaté stredoslovenské banské mestá akým bola aj Banská Bystrica boli už v stredoveku pospájané kvalitnými spevnenými cestami. Tým sa odlišovali od zvyšku Slovenska, kde kvalitnejšie spojenie priniesla až železnica. Tá samozrejme neobišla ani Bystricu. Z rozvojom autobusovej dopravy vznikali súkromné autobusové linky do okolitých miest a dedín. Nedávno sme vám priniesli reportáž zo stretnutia retro autobusov, ktoré sa konalo v Bystrici. Tentokrát sme sa zamerali na zaujímavé historické fakty zo začiatkov Bystrickej MHD.

V provizórnej garáži

V čase povojnového rozvoja bola potreba MHD akútna a hľadala sa možnosť ako zabezpečiť vozidlá. 1. mája 1950 bola slávnostne otvorená prvá linka Kráľová kúpele – Námestie – Majer Cintorín hrdinov. Linka premávala od 2:10 do 22:40 s prestávkami predobedom a večer za jednotné cestovné 3 Kčs. Od 1.8.1950 sa počet autobusov v premávke zvýšil z dvoch na štyri. Nízka kapacita spôsobovala preťažovanie a vysokú poruchovosť autobusov. K 31.12.1950 bolo v stave sedem autobusov.

Dopravný podnik k 1.7. 1953 prevádzkoval už štyri linky. Všetky linky mali dĺžku 21 328 m, so zachádzkami 24 410 m. Dĺžka siete dosiahla 20 477 m. Priemerná cestovná rýchlosť dosiahla 8,4 km/h. Chod miestnej dopravy zabezpečovalo 23 vodičov, 17 sprievodkýň, štyria sprievodcovia, štyria údržbári a ďalší štyria zamestnanci. To všetko v provizórnych podmienkach drevenej garáže pre štyri autobusy. Zvyšné vozidlá museli parkovať von, čo spôsobovalo problémy hlavne v zime pri natáčaní studených motorov.

Rozvoj s trolejbusmi

Od roku 1955 vzrástol autopark vozidiel zo 14 na 22, ktoré premávali na 13 linkách. K Bystrici boli pripojené ďalšie obce a preto boli niektoré linky predĺžené a zaviedla sa ja nočná linka. V januári 1974 premávalo po meste 23 liniek.

K autobusovej doprave pribudli v roku 1989 aj trobejbusy. Prvá linka premávala na trase linky 36, predĺženej do vozovne v Kremničke. Zavedenie trolejbusovej dopravy malo radikálny dosah na dovtedajšie linkové vedenie autobusov, pretože pribudlo až sedem liniek. Zavedené boli aj nočné spoje 101, 102 a 103 s dobrými intervalmi, ktoré ale príliš dlhú existenciu nemali a po napadnutí vodiča boli zrušené.

Preč z námestia

17. mája 1993 došlo k definitívnemu vylúčeniu všetkých liniek MHD z Námestia SNP. Dôvodom bola rekonštrukcia Dolnej ulice a Námestia SNP, ako aj ich následná premena na pešiu zónu. Snaha obmedziť rozsah MHD na Námestí SNP bola už v roku 1990 po zavedení trolejbusov na nábreží, ale stretala sa s odporom časti cestujúcich. Definitívne bola teda MHD na Námestí obmedzená až v roku 1993. Do centra sa od 1. septembra 1994 vrátila len linka 100, ktorá bola pre starších občanov bezplatná.

Momentálne je v prevádzke Banskobystrickej MHD osem trolejbusových a 22 autobusových liniek.

Pozrite si retro autobusy v našej galérii.

Čítajte tiež:

Vlčie diery či Attonitas. 5 známych filmov, natáčaných v Bystrici a okolí

FOTO a VIDEO: Krásne retro v uliciach mesta. Do Bystrice zavítali historické autobusy

Najstaršie miestne názvy v Bystrici: Odkiaľ sa vzali Karlovo, Hušták či Banoš?

Zdroj: Miroslav Čiampor, Vladimír Kobza, Martin Matala / 60 rokov MHD v Banskej Bystrici

Foto: ilustračné

FOTO: Hotová lahôdka pre milovníkov veteránov v Bystrici
24
Galéria
Foto: Jakub Forgács / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM