Monika Obrtalová Rôzne

Cigaretu za jablko vymenilo 61 fajčiarov

Regionálny úrad verejného zdravotníctva, Odbor podpory zdravia v Banskej Bystrici a Banskobystrickým samosprávnym krajom sa v rámci tohtoročného Svetového dňa bez tabaku zapojil v posledný májový deň do celoslovenskej kampane "Vymeň cigaretu za

Koordinátorom kampane bol Úrad verejného zdravotníctva v spolupráci so zdravotnou poisťovňou UNION. „Pracovníci odboru podpory zdravia banskobystrického RÚVZ ponúkali širokej verejnosti možnosť zahasenia tabakových výrobkov výmenou za jablko spojenú s vyšetrením oxidu uhoľnatého vo vydychovanom vzduchu (CO) a poskytovali odborné poradenstvo a vzdelávacie materiály o rizikách fajčenia a možnostiach jeho zanechania. Zároveň sa široká verejnosť mala možnosť zapojiť do súťaže o zaujímavé ceny formou vyplneného a podpísaného anketového lístka, ktorý obsahoval sedem otázok. Ceny do súťaže venovala zdravotná poisťovňa UNION. Naši pracovníci zmerali oxid uhoľnatý vo vydychovanom vzduchu 61 osobám, z toho bolo 35 mužov a 26 žien. Anketový lístok vyplnilo 80 ľudí,“ uviedla Mgr. Tatiana Zvalová z OPZ RÚVZ B. Bystrica.

Cieľom tohtoročného Svetového dňa bez tabaku bolo aj informovať verejnosť o neférových a nebezpečných taktikách tabakového priemyslu s cieľom zasahovania do štátnych politík je. V zmysle článku 5.3. Rámcového dohovoru o kontrole tabaku majú krajiny chrániť svoju zdravotnú politiku pred komerčnými záujmami tabakového priemyslu. Ročne tabak zabíja na svete 6 miliónov ľudí, z nich je viac ako 600 000 pasívnych fajčiarov, ktorí zomierajú na následky fajčenia iných.

V rámci tejto iniciatívy odštartovala 16. júna 2011 ako trojročná osvetová kampaň podporovaná Európskou komisiou, aj akcia „Exfajčiari sú nezastaviteľní“. Jej cieľom je tiež pomôcť fajčiarom prestať fajčiť prostredníctvom motivácie a ukázať im praktické výhody nefajčiara. Tabak je označovaný ako najčastejšia príčina úmrtí v rámci Európskej únie, čo predstavuje približne 650 000 predčasných úmrtí ročne.

Problém je možné riešiť úspešnou reguláciou tabakových výrobkov. Kampane tabakových výrobkov sú pre Európsku komisiu dôležitým prvkom ucelenej politiky boja proti fajčeniu, ktorá zahŕňa aj legislatívu a podporu členských štátov. Cieľom je poukázanie na pozitívny prínos skoncovania s cigaretami, s ktorým sa snaží pomôcť a povzbudiť ľudí, aby prestali fajčiť.

Spolu s ďalšími preventívnymi opatreniami na európskej i národnej úrovni chce kampaň prispieť tým, aby nová generácia v Európe žila zdravší a plnohodnotnejší život bez cigaretového dymu. Preto je aj zameraná na fajčiarov vo veku 25 až 36 rokov, čo znamená takmer 28 miliónov ľudí v Európskej únii.

RÚVZ Banská Bystrica

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM