Samospráva

Bystrica má problém s odstraňovaním reklamných stavieb. Čo je najväčším kameňom úrazu?

Na celom území Bystrice má desať najväčších reklamných spoločností približne 770 bilboardov, backlightov, bigboardov, citylightov či reklamných plachiet. Mesto chce menej reklamných stavieb, ale je to beh na dlhé trate.

Ilustračný obrázok k článku Bystrica má problém s odstraňovaním reklamných stavieb. Čo je najväčším kameňom úrazu?
Zdroj: Mesto Žilina

Banskobystrická samospráva má problém s odstraňovaním reklamných stavieb. Hoci jej cieľom je tzv. vizuálny smog znižovať, je to beh na dlhé trate. Podľa nej najväčším kameňom úrazu je totiž nedostatočná legislatíva a takmer žiadna podpora zo strany štátu a odvolacích orgánov.

„Reklamné stavby mesto eviduje a priebežne aktualizuje v Geografickom informačnom systéme. Na celom území Banskej Bystrice má desať najväčších reklamných spoločností približne 770 bilboardov, backlightov, bigboardov, citylightov či reklamných plachiet. Z tohto počtu reklamných stavieb je len asi 240 umiestnených na mestských pozemkoch,“ priblížila hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

Umiestnenie reklamných stavieb rieši nový územný plán a odborné útvary magistrátu postupujú v zmysle týchto regulatívov a zásad. Územný plán delí mesto z hľadiska regulácie a vhodnosti reklám na päť zón, kde je možné ich umiestňovať. Najvoľnejšia regulácia je v priemyselných zónach, naopak, najprísnejšia v centre mesta. Tam v podstate platí absolútny zákaz umiestňovania reklamných stavieb.

„Všetky reklamné stavby na našom území povoľujeme ako dočasné s tým, že ich obnova sa už riadi podľa nového územného plánu. Mesto v zásade, okrem výnimiek, nepovoľuje žiadne nové reklamné stavby. Tým, ktorým sa skončila platnosť už nebude predĺžená a bude navrhnuté ich odstránenie. Aj keď sme od roku 2017 až k dnešnému dňu vydali takmer 400 rozhodnutí o zamietnutí týchto stavieb a ďalších 100 máme v procese, reklamné spoločnosti sa pravidelne odvolávajú na nezákonnosť. Preto sa s nimi chceme v najbližšej dobe stretnúť a dohodnúť sa aspoň na čiastočnom znížení počtu ich zariadení z územia mesta,“ vysvetlil banskobystrický primátor Ján Nosko.

Problémom, s ktorým sa mesto musí vysporiadať, je i umiestňovanie reklamných stavieb na pozemkoch, ktoré nie sú v jeho majetku. Platnosť zákona nahráva súkromným vlastníkom. Samospráva sa preto snaží opakovane komunikovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou, Stredoslovenskou správou ciest či Vodohospodárskym podnikom a upozorňuje ich na to, aby postupovali v zmysle platného územného plánu a rešpektovali ho.

„Kľúčovým problémom je nedostatočná legislatíva, ktorú je potrebné zmeniť. Prevádzkovatelia reklamných stavieb totiž využívajú všetky zákonné možnosti na spochybňovanie až zrušenie rozhodnutí mesta. Aj prostredníctvom Združenia miest a obcí Slovenska či zasadnutí K 8 – primátorov krajských miest sa snažíme podávať návrhy na to, ako proti vizuálnemu smogu v mestách čo najefektívnejšie bojovať,“ dodal Ján Barič, vedúci Stavebného odboru Mestského úradu v Banskej Bystrici.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM